Nepal 2012:  trekking van Jiri naar Gokyo village en Gokyo RI

Vlucht met Qatar Airways via Londen naar Doha (7,5 uur) en naar Kathmandu (5,5 uur) begin november 2012.
In Bhaktapur overnacht in het uitstekende en gezellige  hotel Shiva Guesthouse 1 in een hoek van Durbar Square, midden in het centrum.

( http://www.shivaguesthouse.com/

De eerste 3 dagen oa in Nagarkot geweest en teruggelopen via Shangunarayan naar Bhaktapur.
Verder Bhaktapur zelf en de wijk Thamel in Kathmandu bekeken; in Thamel is the Garden of Dreams een aantrekkelijke tuin om te pauzeren en er is een goed restaurant. Wel betaal je voor de entree.

Dinsdag 6 november vertrokken in een 4 wheel drive auto (geen luxe maar bittere noodzaak blijkt later) met chauffeur en Raju als gids naar Jiri. De 2e helft van de 6 uren durende rit gaat over slechte wegen. Onze drager Dipak komt met de openbare bus hiernaartoe en ontmoeten wij ’ s avonds pas.
In Jiri overnacht in de Jiri Valley View Lodge.

Gemiddeld hebben we per dag ca 3000 Rupies uitgegeven voor 2 personen; in het begin van de trekking is dit ca 2000 rupies en in het nationaal park ca 4000 rupies.

Overzichtkaart Jiri - Gokyo

jirto everestbasecamp map.bmp

1e dag Jiri (1950 m) – Shivalaya (1800 m) via Mali pas op 2350 m looptijd 4 uren.

2e dag Shivalaya – Bhandar (2200 m)   via Deurali pas op 2700 m   looptijd 4 uren

3e dag Bhandar – Sethe (2550 m) via Kinja 1650 m                           looptijd 6 uren

4e dag Sethe – Junbesi (2700 m) via Lamjura pas op 3600 m             looptijd 7 uren

5e dag rustdag Junbesi

6e dag Junbesi – Nunthala (2200 m) via Taksindu pas (3070 m)         looptijd 6,5 uren

7e dag Nunthala - Bupsa (2360 m)                                                   looptijd 5,5 uren

8e dag Bupsa – Surke (2300 m)                                                        looptijd 6 uren

9e dag Surke – Phakding (2600 m)                                                   looptijd 4 uren

10e dag Phakding – Namche Bazar (3440 m)                                    looptijd 5,5 uren

11e dag rustdag Namche Bazar

12e dag Namche Bazar – Phortse Thanga (3700 m)                          looptijd 5 uren

13e dag Phortse Thanga – Machhermo (4470 m)                              looptijd 5 uren

14e dag Machhermo – Gokyo Village (4790 m)                                  looptijd 4 uren

15e dag rustdag Gokyo

16e dag Gokyo village – Gokyo Ri – Machhermo (5360 m)                looptijd 6 uren

17e dag Machhermo – Mong (4000 m)                                                 looptijd 4 uren

18e dag Mong – Namche Bazar (3440 m)                                            looptijd 2 uren

19e dag Namche Bazar – Lukla (2800 m)                                            looptijd 6,5 uren

20e dag Lukla - Kathmandu

1e dag
In Jiri s’ ochtends om ca 7:45 uur met mooi weer vertrokken; het is een en al bedrijvigheid in het dorp.  Eerst  een klein stuk door het  dal  dan door het bos in 2 uren omhoog naar de Mali pas. Onderweg wisselen akkerlandjes, huisjes, gehuchtjes, koeien, geiten en hooischoven elkaar af. Het doet telkens aan de alpen denken totdat je ziet dat er hier nog overal kleinschalig geleefd en geboerd wordt. Na pauze op de pas tamelijk steil naar beneden naar de rivier en langs prachtige watervallen. We komen weinig andere toeristen tegen. Deze rivier mondt even later uit in de grote Khimti Khola rivier in een breed dal. Na de eerste hangbrug komen we aan in Shivalaya. Hier overnachten we in het Trekking Guide Hotel & Lodge dat er goed verzorgd uitziet en net naast de brug ligt.
Shivalaya is een rustig dorp waar we tot onze verbazing de autobus en een enkele zwaar beladen auto zien aankomen vanuit Jiri.
Die hebben waarschijnlijk het rivierdal gevolgd maar vraag niet over welk pad dit gaat…
Wij kuieren s middags nog wat langs de rivier en zien aan de overkant steenhakkers en hogerop wegwerkers bezig. Er wordt dus wel gewerkt aan verbetering.

2e dag
Vertrek om 7:30 uur onder een stralende zon; de lucht is wel behoorlijk koel. Dit is een groot verschil met de vorige trekking in het voorjaar waar we subtropische temperaturen kenden de eerste dagen.
Het gaat vandaag meteen omhoog via tamelijk steile trappen (zullen we nog vaak tegenkomen) en prachtige vergezichten.
Na de eerste theepauze  worden we ingehaald door een groep van ca 40 Himalaya marathon lopers die we de komende week nog vaker zullen tegenkomen!
Tot aan de Deurali pas lopen we veel  door holle wegen met hoge wanden en steken vaker een jeeptrack over richting pas.
Omstreeks 11:30 bereiken we de Deurali pas (2700 m); het is een klein gehuchtje met verschillende lodges en meerdere lange Mani muren naast elkaar en een ronde, die pas gerestaureerd zijn. We lunchen hier uitgebreid met groentesoep en spring-rolls.
Mooie vergezichten op de pieken van het Gauri Shankar conservation area.
Daarna in 1 uur steil dalend naar beneden;  we  komen om 14:00 uur aan in Bhandar (2200m), gelegen in een breed dal met veel akkerbouw. Zoals gebruikelijk na een wandeling drinken we eerst thee. Vlakbij onze lodge (Angdawa Lodge) is er een  goed onderhouden tempel met 2 stupas, erg mooi gelegen en omringd met roze bloeiende bomen (Japanse kers?). De aanwezige jonge monniken reciteren er op traditionele wijze hun gebeden en stoppen daarmee zo gauw wij, na een poos geluisterd te hebben, geld doneren.

3e dag
Vandaag  ook weer een prachtige wandeling met mooi warm weer door een schitterend en opvallend exotisch landschap. We dalen geleidelijk af naar de Likhu Khola rivier door kleinschalig landbouwgebied met veel bloemen en fruit/groente (banaan, limoen, mandarijn, sinaasappel, pompoen, suikerriet, tomaten, paprika ). Volgens Raju zien we zelfs marihuana planten.
Onderweg komen de marathon lopers ons weer voorbij gerend die we dan enthousiast toejuichen.
Na 3,5 uren komen we in Kinja  (1650 m)  aan waar we uitgebreid pauzeren en lunchen.  (pancake met pompoensoep). Vlak voor Kinja is er een controle post waar we ons moeten inschrijven in een groot logboek en de permits moeten laten zien.
Vanaf het terras van de lodge hebben we  prachtig uitzicht naar de besneeuwde toppen in het noorden (oa Numbur piek).
Daarna een zeer pittige klim (steile, hoge trappen) van ca 2,5 uur naar Sete. Hier betrekken we een vrij nieuwe lodge (Sun Rise lodge) met nog weinig (sanitaire) voorzieningen (water buiten, in de slaapkamer geen licht) en waar het eten beperkt is qua aanbod en matig van kwaliteit.
In de loop van de middag komt er bewolking opzetten en als de zon weg is, wordt het meteen koud.
Er wordt hier ’ s avonds ook geen kachel aangestoken in de eetruimte (zoals in voorgaande en alle volgende lodges).  Na het eten dus maar snel in de warme slaapzak gedoken!

4e dag
S ‘ochtends begonnen met een muesli met fruit ontbijt (niet te zwaar en je loopt er goed op)  en om 7:45 uur vertrekken we richting Lamjura pas. Het wordt een prachtige wandeling door bos langs de graat en redelijk geleidelijk omhoog gaand.  Er zijn voldoende guesthouses onderweg waar we thee met koekjes nuttigen . Het laatste uur voor de pas lopen we door een prachtig rododendron bos met bomen die helemaal bemost zijn en waar de korstmossen als baarden aan de takken hangen.
Om 12:00 uur komen we op de Lamjura pas op 3600 m hoogte waar we lunchen (soep en veg. Spring-roll)  in het Lamjura viewpass restaurantje. We kunnen nog net buiten lunchen in een schraal zonnetje (binnen is het een rokerig “hol” waar iedereen probeert rond de kachel te zitten).
Er komt inmiddels meer bewolking opzetten en als de zon even weg is, voelt het meteen koud.  (lucht temperatuur ligt rond de nul graden; in de schaduw zien we de rijp liggen op de grond)
De pas is een duidelijk herkenningspunt (behangen met kata’s en Nepalees gebedsvlaggen) voor de vliegtuigjes die van Lukla naar Kathmandu hier laag overvliegen.
We dalen na de lunch weer flink af door een sprookjesachtig rododendron bos en na 1 uur komen we weer  in een landbouwgebied. Na een pauze met warme sinas/mango “thee” lopen we verder naar beneden in 2,5 uur naar Junbesi  waar we in Sherpa Guide Guesthouse verblijven voor 2 dagen.
Dit is een uitstekend adresje: heerlijk gedoucht in een ruime roze betegelde badkamer met warm water. In de gemeenschappelijke ruimte wordt de kachel aangestoken zodat het snel warm wordt.
Het is duidelijk toeristisch gebied en veel wandelaars uit alle delen van wereld treffen we hier wat leidt tot gesprekken en gezelligheid bij het uitstekende eten.

5e dag
Vandaag rustdag; lekker kunnen uitslapen en de dag begint met stralend mooi weer.
S ‘ochtend Junbesi  verkent: de gerestaureerde tempel  in het dorp en een rondleiding  in het plaatselijke health Center  door de dienstdoende arts. Het is een kliniek met 3 bedden, X-room, lab, apotheek en een delivery room, alles eenvoudig maar schoon.
S ‘middags lekker geluncht (cheese omelette met chapatti en applepie) met koffie in de tuin van de lodge en daarna met Raju en Dipak naar de gompa aan de rand van het dorp.
We waren juist op tijd om de religieuze ceremonie mee te maken:  een oude en schijnbaar belangrijke lama wordt in een draagstoel naar de tempel gedragen terwijl de monniken de trompet/hoorn blazen.
De ceremonie wordt bijgewoond door zo’n 100 monniken in rode pij plus dorpelingen die op de binnenplaats van de tempel naar de gebeden van de lama luisteren en via een televisie hem ook zien.
We krijgen gedurende de ceremonie een kopje gezouten thee aangeboden; daarna van de tempel naar de stupa gelopen. Erg mooie plek hier.
Na 15:00 uur wordt het kouder en verzamelen de lodge-gasten zich weer rond de warme kachel met een pot thee. Wij babbelen met de Zweedse meiden die  we eerder ontmoetten en die hetzelfde traject lopen als wij.

6e dag
Vroeg opgestaan met het standaard ontbijt muesli met fruit. Het weer is minde, direct al bewolking.
We lopen langzaam omhoog naar 3000 m; het is een mooi pad op hoogte , deels door oud bos en na 2 uren komen we in Phurteng aan waar de eerste mount everest view zou moeten zijn. Vanwege de bewolking echter geen Everest te zien.
Er is een lodge waar we Yak kaas kopen: een wat harde kaas die lijkt op een emmenthaler  / geitenkaas;  erg lekker.
Van hieruit gaat het langzaam omlaag met gezicht op Ringmu en de pas op 3070 m (Taksindu La).
Vlak voor voor Ringmu lopen we door gevarieerd en subtropisch bos waar we grote apen in de bomen zien (grijs met zwart gezicht: lemuren?)
In Ringmu geluncht en gedronken en we zien hier de eerst muildier-karavaan langskomen, waarschijnlijk vanuit Paplu.
In 1 uur naar de Taksindu pas gelopen via een vrij steil en geplaveid pad door bos en bovenaan de pas begint het te regenen (voor de eerste keer!) echter het zijn gelukkig maar een paar druppels.
We dalen vlot af middels een stenig en modderig pad en proberen een muildieren karavaan te passeren en voor te blijven wat niet zo gemakkelijk is.
Om 15:00 uur komen we in Nunthala aan in lodge Shangrila waar we lekker kunnen douchen (naar nepalese maatstaf).
We drinken thee met Raksi  (alcoholisch drankje en lijkt op Japanse sake) en zitten lekker warm rond de kachel terwijl het buiten nu echt regent.

7e dag
Met prachtig weer opgestaan! Wat een verschil met gisteren. Ontbijt met muesli die naar mottenballen smaakt. Is niet helemaal hoe het zijn moet.
Om 7:45 uur vertrekken we en dalen via een modderig en stenig pad dat naar muildierenshit ruikt naar het  rivierdal van de Dudh Koshi Nadi. Beneden steken we de Dudh Kosi rivier over middels een hangbrug van 106 m lengte en stijgen dan weer naar een mooi plekje genaamd Jubhing. Hier is het prachtig zitten op een terrasje in een subtropisch aandoende omgeving. (fruitbomen, suikerriet en vele bloemen). Veel lastdieren-karavanen passeren ons op deze wandeling.
In het begin van de middag trekt het weer dicht met bewolking;  we stijgen flink omhoog  in ca 2 uren naar Kharikhola waar we pauzeren. Mooi uitzicht op een agrarisch terrasvormig landschap. Op een van de dorpspleintjes versierd met bloemen  en papieren kransen wordt de Tihar gevierd; we krijgen zelfs de zegen met rijstkorrels op ons voorhoofd en bloemen n het haar!
 Dan in 1 uur stevig omhoog naar Bupsa. Hier intrek genomen bij Everest Guesthouse,  een uitstekende lodge, netjes, schoon en met een heerlijke keuken. Warme douche buiten is mogelijk.

8e dag
Weer met strakblauwe lucht opgestaan maar al snel in de loop van de ochtend trekt de lucht dicht en blijft dat ook. Pas tegen de avond klaart het op .
S ‘ochtends de wat verwaarloosde tempel van Bupsa bekeken en mooi zicht op de besneeuwde pieken zoals de Kongde en Tabuche.
Van Bupsa in 2 uren stevig omhoog en dan 1 uur nepali flat naar Paiya over een glibberig en stenig pad (niet erg aantrekkelijk om te lopen).
In Paiya geluncht (gebruikelijke cheese omelette met chapatti  en soep) en daarna  over modderpaden naar de Chutok La pas (2950 m)en  dalend naar Surke.
Op de pas zien we Lukla liggen en de vele vliegtuigjes van en naar het vliegveld.
We komen ca 15:30 uur in Surke aan en overnachten in de Everest Trail lodge.
S avonds zitten we rond de kachel te kaarten (pesten) met onze gidsen.

9e dag
Weer met goed weer opgestaan en dit houden we zo tot 14:00 uur. Het wordt een plezierige mooie wandeling met niet al te veel stijging en daling. Het pad is gelukkig droog en we hebben mooie  uitzichten op de Kongde en Kusum Khangkaru .
We stijgen eerst naar het mooie dorp Thalsharoa waar veel stenen muurtjes en Mani  walls zijn.
Onderweg komen we ook vaak met gebeden gegraveerde en gekleurde grote rotsblokken tegen en een soort grotwoningen  dwz  onder grote overhangende rotsblokken  ruimtes die ommuurd zijn.
In Thalsharoa komt het pad van Lukla erbij en het is meteen te merken dat we op de highway richting Everest zijn. Frisgewassen en schone toeristen komen in groten getale voorbij.
Rond het middaguur zijn we in Pahkding : lodge Shangrila die erg goed lijkt te zijn. Op het terras van de lodge kijken we naar de vele toeristen (japanners en Amerikanen met name) , dragers en karavanen die langs komen.
S ‘middags lopen we door het dorp; aan het eind van het dorp zien we een enorm resort voor de(welgestelde)  toeristen. Dit ziet er heel anders uit dan de eerste 8 dagen. Volgens  een Amerikaan die we spraken bestond Phakding 15 jaar geleden uit 2 huizen.

10e dag
Een prachtige wandeldag met de hele dag zon! Warme zon koele wind.
Vandaag komen we in Namche Bazar aan en zien onderweg de eerste glimp van de Mt Everest: nog onbereikbaar hoog en ver weg.
Eerst een kleine 2 uren naar Monjo (theepauze) door een mooi naaldbos en zien een aantal watervallen onderweg. Dan komen we  het Everest nationaal park in via een mooie poortdoorgang met een checkpoint.  We lopen het Duhd Khosi  dal in omringd door steile wanden naar Jorsalle waar we de lunch nemen.
We lopen daarna een half uur door de rivier bedding (erg mooi) en via een hangbrug de steile klim naar Namche bazar . Dit is 2,5 uur behoorlijk steil naar boven, gelukkig zonder trappen en onderweg vele toeristen, dragers en dzo’s (kruising yak en rund).
Je ziet ook bordjes met paard te huur en onderweg een ruiter op een klein paardje gezien.
In Namche gelegen in een komvormig dal  zijn we omringd door prachtige , immens hoge wanden en toppen  en bestaat vooral uit grote hotels/resorts/lodges. Wat een contrast met Manang in het Annapurna gebied!
We komen binnen via een poort met gebedsrollen en zien de vrouwen aan de was bij de rivier.
Via een wirwar van straatjes omhoog naar ons hotel Everest. Hier hebben we een kamer met WC en douche! Wat een luxe.
Thee drinken, eten, rusten en dan lopen we door Namche:  zeer toeristisch en alles is te koop in soms zeer luxe winkels. Wat een contrasten zien we hier!
Prachtige zonsondergang met oranje kleurende toppen van de Thamserku en Kongde.
Raju onze gids krijgt goed nieuws: zijn dochter is bevallen van een dochter! Het grootvaderschap wordt gevierd met een lekker flesje  rum.

11e dag.
Weer een prachtige (rust)dag met warme zon overdag; de nachten zijn koud (vrieskou).
 Na een uitgebreid ontbijt gaan we de stad in naar de gezellige markt en doen de nodige inkopen en daarna trakteren we ons op chocolade taart en koffie in de German Bakery.

12e dag
Vandaag weer een schitterende dag met helder zicht op de Everest, Lhotse, Ama Dablam, Broad Peak.
Ondanks de warme zon is het toch koel;  tot Kyanjongma is het een breed mooi pad langzaam stijgend daarna komt de afsplitsing naar Gokyo.  Onderweg een aantal chorten gezien die er prachtig uitzien en een tweetal wilde schapen of gemzen gezien (flink behaard).
Tot Mong (4000m) is er meer stijging (in 4 uren) en daar geluncht.
Daarna daalt het pad naar Tenga Phortse (3680 m);
 Toch wat moe hebben we hier overnacht  in een schone lodge, fijne kamer en schoon sanitair (+zit WC!)

13e dag
Weer een strakblauwe, zonovergoten maar toenemend koude dag met een pittige wandeling vanwege de hoogte.
Via Dole (2 uren flink^) , Lhabarma en Luza ( 2uren ^) naar Machherma  (1 uur op en neer).
De eerste stijging naar Dole lopen we door een rododendronbos met veel baard- en korstmossen met diep beneden de rivier  en voor ons uit de Cho Oyu .
De vele waterlopen die we passeren zijn grotendeels bevroren en bieden een mooi gezicht soms ook ijs op het pad.
We zien vele  “patrijsachtige” vogels ,heel kleurrijk.
In Dole geluncht en in Luza thee gedronken.
Om ca 14:45 uur komen we in Machhermo aan in Snowland lodge. Qua begroeiing is het alleen nog lage stekelige plantjes en gras/mos. Verder een kaal en droog/stoffig landschap.
De enkele huizen  (lodges) liggen in de lager gelegen valleitjes omringd door morene-wallen (door gletsjer vroeger uitgesleten?)
S ‘avonds lekker spaghetti gegeten rond de kachel en met onze gidsen zitten kaarten.

14e dag
Vannacht heeft het flink gevroren en dat was te merken in de kamer ondanks de extra warme dekens! Dus weinig geslapen. Deze lodge was wat dat betreft niet zo ideaal; de slaapruimtes liggen geïsoleerd van het huis zelf.
 Lekker ontbeten met chapatti en omelet en vertrekken rond 08:00 uur met volop zon en koude wind.
Het pad gaat langzaam omhoog; theepauze in Phanga (1 kleine lodge) en volgen dan de rivier over een stenig pad langs de rotswanden. Mooi pad en mooie uitzichten. Na deze trap in het landschap komen we bij het eerste meertje  en vervolgen het pad nepali flat naar het 2e meer en 3e (grootste) meer waaraan Gokyo Village ligt: een flink  hotel dorp.
Prachtig groot turkoois meer met daarachter de Renjo pas; vlakbij Gokyo de Gokyo Ri : een flinke bult die toch wel stijl lijkt.
Intrek genomen in de grote Gokyo Resort lodge; veel volk hier net zoals onderweg.
Het eten is hier goed en redelijk sanitair.

15e dag
Vandaag een rustdag genomen dus lekker lang in bed blijven liggen. Lekker geslapen.
Het is weer stralend mooi weer en gaan na het ontbijt een wandeling over de morene rug  van de Ngozumba gletsjer maken richting 4e meer.  Mooi gezicht op de gletsjer waar veel stenen op liggen en bestaat uit ijsmeertjes.  Op de achtergrond de pieken van de Cho Oyu , Chakung en Pumiri.
Onderweg zien we nog een soort bergmarmot ter grootte van een rat en grijs behaard.
Het 4e meer is mooi en deels bevroren ca 1 uurtje van Gokyo.
S’ middags wat lezen en kaarten met Raju en Dipak.

16e dag
Onze Topdag! Weer mooi weer en in 2.15 uur naar Gokyo Peak: de zwaarste klim die we ooit gedaan hebben. Behoorlijk steil ondanks de zig zag paden. Regelmatig staan we naar adem te snakken toch lopen we in constant tempo door.
Boven aangekomen is de beloning groot: 360 gr uitzicht met de beroemdste toppen: Everest, Lhotse, Makalu, Cho Oyu oa.
Gokyo Peak is breed en hangt vol met gebedsvlaggen;  wij hangen er onze meegebrachte gebedsvlaggen erbij. Er zijn heel wat mensen boven, meest jongelui van vele landen.
Diep beneden ons Gokyo village als een miniatuur dorpje aan het meer met de Golatse op de achtergrond. Erg indrukwekkend!
Dan in ca 1 uur naar beneden en rusten/eten wat in onze lodge. Daarna wat mails verstuurd naar de kids en om 14:00 uur lopen we terug naar Machherma in ca 3 uren.
We zijn dan blij in de Gyalo lodge bij te komen en op te warmen. Helaas geen douche maar frissen ons toch iets op bij een minimaal straaltje water.

17e dag
We staan laat op en eten chapatti met double omelette. We zijn niet de enige die nog niet weg zijn om 8:00 uur. We kletsen nog wat met Oostenrijkers en vertrekken pas om half negen met mooi weer.
In Dole ( ca 2 uren) een groentesoepje genomen en dan door naar Portshe Tenga voor een pauze.
In 1 uur naar Mong flink stijgend en besluiten om hier te overnachten vanwege de mooie uitzichten.
We krijgen in het Top Hill restaurant een luxe kamer (van eigenaresse die getrouwd is met een Belg) waar we ons kunnen wassen bij normale temperaturen. Er is een luxe bed en mooie uitzicht vanuit de slaapkamer. Mooie foto’s gemaakt op Ama Dablam, Kangtega  en het dal van de Dudh Koshi.
S’ avonds weer kaarten met onze gidsen met koffie en popcorn.
We eten een lekkere pizza en vers gemaakte appelbeignet. Goed adresje!

18e dag
In 2 uren lopen we dalend naar Namche Bazar en overnachten weer in de Everest Lodge. Onderweg komen we toch nog veel toeristen naar boven  tegen. Vlak voor Namche zien we nog een vijftal lammergieren boven ons cirkelen.
We nemen een lekkere douche en eten een heerlijke Dal Bhat.  S ’middags lopen we nog eens door Namche Bazar  en bellen naar huis. S ’avonds lekker pizza gegeten. Goeie  lodge!

19e dag
Met dikke mist opgestaan die in de loop van de ochtend weer verdwijnen.
Vandaag naar Lukla gelopen: in 4 uren naar Pakding waar we in dezelfde lodge heerlijke macaroni eten.  Dan in 2.15 uur naar Lukla.

20e dag
Vroeg in de ochtend teruggevlogen naar Kathmandu in ca half uur.