Nepal 2010 Annapurna Rond.

Vlucht met Qatar Airways vanaf Amsterdam via München naar Doha in Qatar ( 7 uren) en van daaruit naar Kathmandu  (4,5 uur) (30/31 maart 2010).
In Kathmandu overnacht in hotel  Amar  besproken door HT Wandelreizen: een eenvoudig hotel met vriendelijk behulpzaam personeel gelegen in een drukke wijk aan westkant van de stad.
De eerste 3 dagen in kathmandu geweest waar we de stad zelf bezocht hebben;
dag 2 : Budanath Stupa en Pashupathinath
dag 3: Bakhtapur  en tempel Shangunarayan

De stad is een en al chaos door het verkeer en het aantal mensen!

Zaterdag 3 april met een klein busje vertrokken naar Besi Shahar (ca 6 uren) en van daaruit begonnen te lopen naar Bhulbulhe (3 uren). We zijn met zijn zessen uit Nederland, 2 gidsen (Raju en Nwang) en 3 dragers.
In Bhulbulhe een eenvoudig pension (3 persoons kamer) met mooie tuin maar slechte sanitaire voorzieningen; het is erg warm (34 gr C).

1e dag Bulbulhe (840 m) – Syange  (1100 m)  looptijd  5 uur
2e dag Syange – Tal  (1700 m)  looptijd   looptijd  5 uur
3e dag Tal – Danagyu  (2300 m)   looptijd  4 uur
4e dag Danagyu – Chame  (2670 m)   looptijd 3,5 uur
5e dag Chame – Lower Pisang   (3200 m)  looptijd  5 uur
6e dag Lower Pisang – via  Ghyaru - Manang  (3540 m)  upper route  looptijd  7 uur
7e dag Rustdag
8e dag Manang – Tilicho Hotel  (4090 m)  looptijd  3 uur
9e dag Tilicho Hotel – Tilicho Basecamp  (4150 m)  looptijd  2,5 uur
10e dag Tilicho Basecamp – Tilicho meer (4990 m) – Tilicho Hotel  (4090 m)  looptijd  8 uur
11e dag Tilicho Hotel – Yak Kharka  (4090 m)    looptijd  4 uur
12e dag Yak Kharka – Thorung Pedi – Thorung Pedi Highcamp  (4925 m)   looptijd  4 uur
13e dag Thorung Pedi Highcamp – Thorung La – Muktinath  (3760 m)   looptijd  7 uur
14e dag Muktinath – Kagbeni  (2800 m)    looptijd  3 uur
15e dag Kagbeni – Jomsom  (2800 m)    looptijd  2,5 uur

Kaart

1e dag
Mooi helder weer, in de loop van de dag 33 gr C en staan voeg op om 6:00 uur. Voor het eerst de hoge bergen met gletschers te zien. Mooi pad door de velden, dorpjes, stukjes bos en veel mensen op het land aan ’t werk, vrouwen aan de was en een muilezel karavaan. Thee pauze in Nadi Bazar en lunch bij Bagundada (13:00 uur). Bij deze temperaturen is het zwaar lopen. Ik krijg last van diarree en slik komende dagen een antibiotica.
De gidsen fungeren tevens als “obers” op het moment dat we ergens lunchen of avondeten. Ze bestellen voor ons, komen het eten brengen en ruimen op. Zelf eten ze pas na ons vaak in de primitieve keuken en eten dan Dalbaath met de vingers!
Nwang loopt altijd voorop en Raju achteraan (na mij dus); voelt een beetje als een bodyguard.
Syange is een mooie ruime lodge vlakbij de rivier.

2e dag
Weer een warme dag met mooi weer met lunch in Jagat. Tal ligt heel apart in deels droogliggend steenmeer in een breed dal; dit is de toegang tot het Manang district gekenmerkt met een grote poort met gebedsrollen. Onderweg zien we dragers die buizen dragen van ca 4-5 m lang die wel 80 kg wegen en dragers met staaldraad voor betonconstructies. Door de geweldige omvang lopen ze vaak zijwaarts door de dorpjes en dat op slippers of sandalen!
De lodge in Tal heeft goede sanitaire voorzieningen en goede bedden en ligt aan het eind van het dorp vlakbij de waterval.

3e dag
Rustige wandeling, geleidelijk stijgend. Theepauze in Karte en lunch in Bacharchap: een lieflijk dorpje deels verwoest in 1995 door een landslide. Danagya is een langgerekt dorp, aan het einde de lodge.
De lodge is minder aantrekkelijk dan de vorigen; er kwam veel rook van de stookplaats de eetruimte in. Sanitair was niet geweldig en 1 functionerende badkamer en WC. Minder goed geslapen.

4e dag
S’ochtends 7:30 vertrokken en door een schitterend bos gelopen mooie bloemen (soort grote aronskelk), rode rododendrons en grote dennenbomen. Uit het bos komend in Timang de eerste theepauze met schitterend uitzicht op de Manuslu in het oosten en de Lamjung Himal (6990 m) in het westen. Hier komt de de Annapurna Hardtrek uit via de pas Namun Bhanjyang.
Daarna redelijk vlak met rododendrons; bij Lata Marang veel landbouwgrond met appelboomgaarden. De veldjes zijn nog niet ingepland omdat het wachten is op meer regenrijke periodes.
We lopen door naar Chame een mooi aantrekkelijk dorp meer touristisch en meer trekkers. Gelunchd in onze slaaplodge (spaghetti met mushrooms: heerlijk).
S’middags door het dorp gelopen en een Gompa en de hot springs bezocht. Hier hebben we onze Tibetmutsen gekocht).
In ons hotel (Manaslu) zijn 5 internet werkplekken waar Simone gebruik van heeft gemaakt om te mailen.
Per dag zijn we ca 2500-3000 rupies kwijt aan eten/drinken/slapen op de slaapplek; tussendoor nog een 1000 rupies voor drinken en lunch.
We eten weer goed en voelen ons weer de oude na de diaree van de eerste dagen. De lucht is hier ook al koeler ondanks de warme zon .

5e dag
Vandaag weer een prachtige wandeling door een overweldigend landschap; ongelooflijk hoe groots de bergen zijn! Door een pijnboombos gelopen waar het lekker ruikt. Het weer is weer prima, strakblauwe lucht die koel aanvoelt en een lekker warm zonnetje. Inmiddels lopen de groepen trekkers steeds zichtbaarder “in de rij”. Theepauze in Bratang en lunch in Dhikur Pokhari (houthakkersgehucht). Bij Bratang de Pangri Danda: een reusachtige granieten steile muur van 1500 m die als een roetsbaan geleidelijk uitloopt. In het zuiden de Annapurna II (7940 m) en de Lamjung Himal (6980 m).
Om 14:30 uur komen we in Lower Pisang aan; hier overnachten in leuke stuga’s (goede lodge).
Pisang ligt in een open pijnbomen landschap omringt door genoemde bergen en in het noorden  Pisang Peak (6100 m). In upper Pisang is een gompa.

6e dag
Vandaag lopen we de upper route naar Manang via Ghyaru en Nawal (3660 m); het is weer prachtig helder weer! Het is m.i. de mooiste wandeling van de hele trekking.
Ghyaru is een prachtig dorpje (met gompa) met schitterend uitzicht op het Annapurna massief ; hier theepauze en mooie foto’s gemaakt. Verder naar Nawal voor te lunchen; lang zitten wachten op de lunch vanwege de drukte maar de spaghetti springrol en mushroom soep smaakte prima.
Hier ook mooie uitzichten op de Annapurna’s, Ganggapurna en naar het westen de Tilicho Peak. Vanuit Nawal geleidelijk naar beneden langs de vele mani’s (gebedstenen) en door een droog karst landschap met geerodeerde leem/zandsteen.
In Mugje komen we op de onderste route uit en via Braga naar Manang.  In Braga middeleeuws dorpje oude gompa bezocht.
Manang is een grote plaats waar veel trekkers samenkomen en een rustdag nemen. We zitten in een groot hotel (Tilicho) met uitgebreide voorzieningen. We komen verschillende bekenden van onderweg tegen Polen, Nederlands stel dat we later in Kathmandu weer tegenkomen, Duitsers, Fransen etc.
S’avonds koelt het flink af en is een lange broek en flees geen luxe.

7e dag
Rustdag! Uitslapen, wasje doen, koffie op het dakterras, luieren en dorp bekeken. Gebeld, gemaild en een lezing over hoogteziekte in het plaatselijk ziekenhuisje gevolgd. Het ziekenhuis wordt gerund door Amerikaanse artsen die dagelijks deze lezing geven (moeite waard).
Manang heeft leuke straatjes met steeds een andere view op de Annapurna’s. Er was zelfs een zuid Afrikaanse filmploeg aanwezig voor een commercial! Hier ook de eerste Yak’s gezien die vaak aan huis worden gehouden als “huisdier”. We hebben ook gebedsvlaggen gekocht voor op de Thorung La op te hangen.
Aanrader is de bakkerij bij het Tilicho hotel: heerlijke broodjes gegeten.

8e dag
S’ochtends weer prachtig helder weer; het vaste ontbijt is inmiddels 2 chappati met jam. We voelen ons prima na een dagje rust en vertrekken naar Kangsar. In beginsel langs de noordelijke oever van de rivier; er zijn veel boeren die het land zijn aan het bewerken met de ploeg en een paar ossen ervoor. Daarna steken we de rivier over naar het Tilicho dal. In Kangsar (3750 m) nemen we een theepauze en lopen dan naar het Tilicho hotel op 4090 m waar we al vroeg in de middag aankomen. Onderweg weer een gompa met gebedsrollen.
Het hotel ziet eruit als een europese berghut echter zonder douche of wasruimte en lijkt vrij nieuw te zijn. Er is hier ook een relax (thee) ruimte: een soort serre waar je op de vloer zit met lage tafel en waar het lekker warm is van de zoninstraling.
Hier komt de wereld bij elkaar: mensen uit Zuid Afrika, Israel, Nepal en Nederland.

9e dag
Vandaag ook weer een korte wandeling van 2,5 uur over een tamelijk spectaculair pad: door grillig gevormde zandsteenformaties en puin/geröl hellingen. Smal paadje en af en toe steil. Prachtige uitzichten bij kraakhelder weer. De zigzag route voor morgen naar het Tilicho meer is al te zien.
Het laatste stuk voor het Tilicho Basecamp kijken we in een enorm morene dal met hoge wanden. Daarachter een dikke gletscher en een grote gletschermond.
Er lopen ook veel yaks rond in diverse kleuren van zwart, wit tot voskleurig bruin en alle combi’s daarvan. Rond het basecamp een hele kudde yaks.
Het Basecamp is tov vorige dag erg simpel met smerig sanitair . S’middags zitten we al met warme kleding aan en de Nepali mutsen; het is zelfs gaan hagelen!

10e dag
Vroeg opgestaan en vertrokken (6:00 uur) naar het Tilicho meer. Het heeft s’nachts een beetje gesneeuwd en onderweg komen we blue sheep tegen (lijkt op een steenbok). De weg gaat zigzaggend naar boven en je voelt hier wel de ijle lucht; het gaat langzaam.
Laatste ¾ uur door soms diepe sneeuw waarvan de toplaag hard bevroren is en daaronder zachte sneeuw. Is vermoeiend lopen en daarbij een ijzig koude wind (het is min 4 gr C). In 4 uren zijn we bij het meer (4990 m) dat in zijn geheel nog bevroren is. We hangen gebedsvlaggen op bij dit markante punt (hoogste meer in Nepal).
Na een korte hap op beschutte plek in 2 uren terug naar het Basecamp voor de lunch en de nodige rust.
Daarna in ruim 2 uren terug naar Tilicho Hotel. Na 8 uur lopen zijn we  echt moe! We realiseren ons  dat we vandaag hoger zaten dan de Mont Blanc!

11e dag
Nepalees Nieuwjaar; niet al te vroeg van start gegaan (8:30 uur). Het had die nacht gesneeuwd en het was bitterkoud s’ochtends. We weer strakblauwe luchten. We blijven op hoogte lopen boven het Tilicho dal op een mooi pad en komen in upper Kangshar: een verlaten verzameling huizen die niet meer bewoond zijn. Hier een rustpauze genomen om te genieten van de uitzichten op de Annapurna’s , Pisang peak en Manaslu. Verder op bij de splising van het Tilicho  en  Marsangy dal grandioos zicht op Manang en het dal. Hier weer blue sheep gezien.
We dalen 300 m naar de rivier en zoeken een theehuisje op voor thee en  wat te eten; ze hebben alleen mars. Verder op een breed pad in ¾ uur naar Yak Kharka waar we begin van de middag aankomen.
We slapen in de Gangapurna lodge; veel touristen hier.
Vanaf Yak Kharka zijn we diamox gaan slikken (1/2 tabletje per dag);  Jeanne vanwege lichte duizeligheid en ik vanwege het slechte slapen.

12e dag
Weer prachtig weer: warme zon koude wind. Om 11:00 uur in Thorung Pedi aangekomen op een geleidelijk stijgend pad; snel lopen is er niet bij. Je bent dan snel buiten adem.
Hier geluncht en wat uitrusten voor we een steil pad naar het Highcamp opgaan. In 1 uur naar Thorung Pedi Highcamp. Dit is een uitgebreid kampement waar iedereen zich verzameld voor de Thorung La pas.
We eten zowel s’middags als s’avonds  varianten op spaghetti, pizza en springrol. Vooral de deegrechten zijn lekker en het is onvoorstelbaar dat ze dit alles op een houtvuurtje klaarmaken.
In de middag zitten we lekker te genieten van de zon voor onze 2 persoonskamer.
Ook deze lodge heeft een heerlijke zonne-lounge met mooie uitzichten op de Annapurna’s.

13e dag.
Vandaag de grote dag; vroeg op (4:00 uur) en vertrekken bij het ochtendgloren om 5:00 uur. Inmiddels hoest en reutelt iedereen regelmatig (toch wat vocht in de longen vanwege de hoogte?); er gaan vele groepjes naar de pas. Onderweg pauzeren bij een theehuisje; het pad is goed vrij van de sneeuw en stijgt geleidelijk. Het is zaak om in een bepaald stap-adem ritme te komen dan gaat het prima.
Mooi stralend weer en geen wind en in in een kleine 3 uren bereiken we de Thorung La: groep na groep komt juigend boven en feliciteert en fotografeert elkaar uitbundig! Feestelijke stemming en flinke drukte. Naast de vele gebedsvlaggen hangen we onze eigen vlaggetjes op; daarna in de zon uitrusten en lunchen met Nederlandse crackers met smeerkaas en smeerworst.
Om 9:00 uur vertrekken we via flink dalend pad in een maanlandschap naar een theehuis halverwege de pas en Muktinath. Hier (12:00 uur) geluncht en veel thee gedronken;  in 1 uur verder naar Muktinath.
Dit is een rommelig en stoffig dorpje dat bekend staat om zijn hindoe tempel even buiten het dorp waar veel Hindoes op af komen. Ze worden met een “brommertaxi” vanuit het dorp naar de tempel gereden!
Lekker kunnen douchen en relaxen in een goed lodge midden in het dorp.

14e dag
S’ochtends laat opgestaan en eerst de Hindoe tempel bezocht; het is een uitgebreid tempelcomplex met gebouwen en gompa’s voor boedhisten en hindoes. Het ligt mooi met uitzicht op de Daulagiri en Nilgiri toppen. Verder gaan we via Jharkot naar Kagbeni. In Jharkot de middeleeuwse gompa bekeken met mooi uitzicht over dal.
De saaie  brede weg naar Kagbeni  is stoffig en er komen ook 4 wheeldrives tegen vol met touristen.
Kagbeni  is een groene oase door de groene korenvelden en groen bomen; hier is te merken dat de lente begonnen is.
De stad ligt prachtig op het kruispunt van 2 dalen de Kali Gandaki  (breed stenig dal) en de Jhong kola; kagbeni is de poort naar het Mustang gebied gelegen  ten noorden van Kagbeni.
Vandaag zitten we in een mooie lodge (met weer een heerlijke varanda) met  -luxe-  zit WC’s  en douche.
Het uitzicht over het dal naar het zuiden is prachtig met de Nilgiri top op de achtergrond.

15e dag
Vroeg op met als doel het middeleeuwse Kagbeni te bezoeken wat zeker de moeite waard is. Veel kruip-sluip- door steegjes, leembouw, veel waterstroompjes  vaak omzoomd door wilgenbomen.
De gompa ziet er goed onderhouden uit en zeker een bezoek waard. Uitzicht op het dak is fantastisch.
Daarna langs en door de brede stenige  rivierbedding naar Jomsom gelopen; ondertussen waait er een straffe wind door het dal die je gezicht het gevoel geeft dat je gezandstraald wordt.
In Jomsom gelogeerd in hotel  Himalayan Inn waar we op een feestelijke manier afscheid nemen van onze dragers.
De overbodige medicijnen hebben we afgeleverd in het lokale ziekenhuis.

16e dag
Na een delay van 1,5 uur vertrekken we met het vliegtuigje (18 personen) naar  Pokhara. Vlucht van ½ uur met mooie uitzichten op Annapurna 1 en Daulagiri.
In Pokhara broeierig warm maar een verademing tov kathmandu : “schoon” , kleurrijk door de vele bloemen, bomen en cactussen, vrolijk en rustig  verkeer, mooi gelegen aan het meer.
Het hotel is eenvoudig maar schoon en warme douches!
S’avonds lekker gegeten in de tuin van het Phewa  restaurant met mooi uitzicht op het meer. Op de terugweg overvallen door onweer en hevige plensbuien (de eerste in al die dagen!)

17e dag
Met een vrij luxueuze touringbus terug naar Kathmandu  door een subtropisch landschap met veel rijstvelden en opvallend veel beginnend groen.

18e /19e dag
Bezoek gebracht aan Patan en de Swayambunath tempel (erg mooi en ook erg toeristisch).